صفر و یک ها در خدمت بهتر زیستن
بیش از ۵۰ سال از تجربه مددکاری و خدمات اجتماعی در ایران می گذرد و بر کسی پوشیده نیست که ایرانی ها چه به لحاظ فرهنگی و چه عملی و علمی در این عرصه پیشتاز بوده اند. آنچه که امروز به جوامع هدف ارائه میشود غالبا مددکاری در حوزه های توانبخشی و توانمندسازی است و تجربه های موفق برون مرزی نیز روی کاغذ با همین شعارها و فرمول ها پیش می روند.
می دانیم که جامعه ای دارای زیرساخت های اجتماعی مناسب پویاست. در این جامعه حقوق معلولان به رسمیت شناخته می شود، فرهنگ تکدی پروری به اشتغال زایی و حمایت آگاهانه بدل می شود، آسیب های اجتماعی درمان ریشه ای می گردد ، دیگر کمتر نیازی به مُسکن های خدمات اجتماعی برای معلولان ، افراد آسیب دیده اجتماعی ، کودکان کار و … خواهیم بود. در این مسیر تامین هزینه ها و وسائل افراد تحت پوشش شاید بخشی جدا نشدنی از وظایف باشد. اما حلقه مددکاری بی شک فراگیرتر و مهم تر به نظر می آید.
آنچه که در این روزگار خانواده بهزیستی را به چالش می کشد ایجاد نیازهای جدید و ضرورت فاصله گرفتن از خدمات سنتی به خدمات نوین است.
روش های نوین و بومی شده که در دانشگاه ها تدریس و در کارزارهای اجتماعی پخته می گردند به عنوان راهکارهای مناسب برای آینده تجویز می شوند.
در این میان خدمات الکترونیک و مکانیزه شدن سرویس های ارائه شده می تواند سرعت، دقت ، شفافیت و صرفه جویی بالایی را در بر داشته باشد.
پتانسیل بسیار بالای فناوری در خدمات آموزشی، اطلاع رسانی، مراقبتی و عمومی باعث میشود طیف بسیاری از جوامع هدف خدمت با کمترین هزینه بالاترین خدمات را دریافت کنند.
حفظ کرامت و محرمانگی نیز از دیگر دستاوردهای این رویه است که در کنار آن شبکه سازی اطلاعاتی و پویایی تمامی زنجیره های خدمت رسان شامل سمن ها ، مراکز خیریه، مجتمع های بهزیستی ، کلینیک های مددکاری ، انجمن ها و … را در بر گرفته و یکپارچگی خدمات با حفظ استقلال را تضمین نماید.
یادآوری و ارائه حقوق مخاطب در دریافت هر خدمت، حذف بروکراسی آسیب رسان، دقت در پیگیری مراحل ارائه خدمات و عدم نیاز به ترددهای شهری برخی مزایای این خدمات به افراد تحت حمایت است که می تواند از بسترهای تلفن همراه، نرم افزارهای تحت وب، کیوسک های (ایستگاه های) نرم افزاری مجتمع های خدمات بهزیستی و … ارائه گردند.
اشتغال زایی تضمین شده صنعت IT که می تواند به جذب خود مددجویان نیز منجر گردد و نیز عدم وابستگی خدمات دهندگان به زمان و مکان از دیگر فواید این امر به حساب می آید.
هفته های بهزیستی فرصت مغتنمی است که به کارنامه های کاری و برنامه های پیش رو نظری کارشناسانه بیاندازیم. بی شک فرصت های بسیار متنوعی در پیش روی سازمان بهزیستی و تمامی مجموعه های مرتبط اش وجود دارد که امکان پیشرفت در عرصه های مشارکتی ، خدماتی و … فراهم می سازد. در حالی که گام های بسیار خوب و متناسبی در تولید بانک های اطلاعاتی و یکپارچگی الکترونیکی خدمات در سازمان بهزیستی صورت پذیرفته است ،امیدواریم در آینده ای نچندان دور به همت دولت و سایر نهادها و نیز پیشقدمی بخشش خصوصی و حمایت مردم و به خصوص جامع هدف این خدمات، طرح های منجر به توسعه روز افزون دولت الکترونیک و خدمات اجتماعی الکترونیک به سرعت پیاده سازی و در سال آینده شاهد عملیاتی تر شدن این خدمات رو به متقاضیان باشیم.
این یادداشت به مناسبت هفته بهزیستی در ماهنامه فرهنگی ، اجتماعی پیک توانا به چاپ رسیده است.
مهربانی های شما