فناوری در خدمت سلامت اجتماعی
تجربه حضور در نمایشگاه های تخصصی می تواند فرصت خوبی برای دریافت وضعیت موجود، تبادل اطلاعات و به روز رسانی دانش و تجربه دانست. آنچه باعث می شود تاکید کنیم فناوری در خدمت سلامت اجتماعی یک شعار نیست بلکه یک ضرورت به حساب می آید.
آنچه محور تمرکز این نوشته است کمک فناوری به سلامت اجتماعی است. ظرفیت قابل قبول نرم افزاری و سخت افزاری ، امکان مناسب بهره مندی جمعیت قابل توجهی از جامعه به اینترنت و تلفن همراه هوشمند شاید بدون نیاز به اثبات شما را به این امر متوجه سازد که در این زمین می توان بذرهای جدی کاشت و از ان محصولات خوبی برداشت کرد.
ظرفیتی که با عدم ورود صحیح و به موقع جامعه شناسان، روانشناسان، مددکاران و کارشناسان رسانه و … به حیاط خلوت تفریح و سرگرمی بدل شده و هرزنگاری های بیشمار و حاشیه محور اصلی شبکه های اجتماعی را به خود اختصاص داده است.
مواردی به شکل توجه و حتی سر فصل برای ورود به این حیطه خلاصه وارد به این شرح اشاره می شود:
۱- ظرفیت خوب فناوری های نرم افزاری برای حمایت از جامعه معلولین ، سالمندان و افراد آسیب پذیر برای دسترسی به خدمات اجتماعی و درگیری بیشتر آنان با سایر مردم و نیز دسترسی یکسان به آنچه همه امروزه از طریق اینترنت وفضای مجازی از ان بهره می گیرند.( عدالت در خدمات اجتماعی )
۲- ظرفیت خوب تولید نرم افزارهای بر محور شبکه اجتماعی برای تولید نشاط اجتماعی ، طبقه بندی نیازهای رده های سنی و تولید ارزش های اجتماعی و توسعه همدلی ، مشارکت و همکاری در پدیده های شهری، منطقه ای و ملی همچون محیط زیستی ، اداب و سنن ، جشن های ملی و مذهبی و کلیه مناسبات اجتماعی و شهروندی با نگاه روز
۳-حذف فاکتورهای زائد در تعاملات و خدمات رسانی ها همچون مراجعات، هزینه های متعدد و عدم دریافت سیر مراحل پیشرفت کار و جایگزینی آن با داشبوردهای مدیریتی و نیز سهیم شدن خدمات دهنده و خدمات گیرنده در مشاهده فرایند انجام خدمت و ارائه بازخورد و…
۴- دریافت ابرهای اطلاعات ابری از تعاملات مخاطبان در سامانه ها و شبکه ها و نرم افزارها به قصد بررسی و پژوهش بر سلایق ، نیازها ، خلاءها و داده کاوی و داده پژوهی برای حرکت به سمت آینده نگاری خدمات اجتماعی به جامعه…
۵- در برگیری چشمگیر خدمات و حذف محدودیت های زمانی و مکانی و … در کلیه امور موجب خرسندی افراد جامعه و رفع تمرکز و محدودیت های پیشین گردیده و می گردد.
۶- دستگاه های خدمات رسان همچون بهزیستی و نظایر آنها با چابکی و صرفه جویی بهتری نسبت به برآیند این رویکرد ، امکان خدمت رسانی های بیشتر را خواهند داشت.
بر اساس هر کدام از این محورها و موارد شاید بتوان بحث ارتباط مستقیم بکارگیری فناوری و سلامت اجتماعی را به این شکل بتوان پیگرفت.
اگرچه این روزها در برخی از جنبه های فناوری در ابتدای راهیم و در برخی در لبه توسعه و بهره وری اما آنچه که تا کنون پیموده شده یک بستر مناسب ولی نیازمند ورود جدی همه دست اندرکاران برای مدیریت سازو کارو تولید و توسعه نرم افزارهای خدمات رسان است.
- شبکه های اجتماعی کارا و بومی ( تجربه چندین سال راه اندازی شبکه های داخلی و سیر تحول شبکه های خارجی یک مدل فوق العاده را به دست می دهد)
- نرم افزارهای خدماتی ( تجمیع نیازها و پاسخگویی هر گروه از نیازهای یکسان دربهترین کیفیت با در نظر گرفت به سواد رسانه ای و فناورانه متوسط جامعه و توسعه و پشتیبانی جدی خدمات در حوزه سلامت، حمل و نقل ، آموزش ، خدمات رفاهی و …
- نرم افزارهای آموزشی ( استفاده از روش های روزامد اموزش تعاملی ، آموزش های گروهی غیر مستقیم و ….
- بازی های آموزشی
- مطالعات داده محور مبتنی بر خروجی نرم افزارها و شبکه های اجتماعی
- یکپارچه سازی حلقه های ارتباط اجتماعی با این شبکه ها همچون سیستم آموزش کشور ، رسانه ها و پایگاه های تولید سرگرمی و هنرمندان برای ورود صحیح فناوری به زندگی اجتماعی مردم بر مبنای نیاز و رده سنی
مبحث فناوری در خدمت سلامت اجتماعی بحث ادامه خواهد داشت
مهربانی های شما