شاگرد اول های پولساز
برترینهای کنکور در حالی که پس از اعلام نتایج قبولی تاکید کرده بودند از هیچ کلاس کنکوری استفاده نکرده اند با دریافت مبالغ قابل توجه از موسسات کنکور در پشت صفحه جادویی حاضر شده و نخبگی خود را با پول به موسسات کنکور مرتبط می سازند.
رتبه های برتر کنکور که در روزهای آغازین پس از اعلام نتایج همواره بر اتکا به خویش و عدم شرکت در کلاس های کنکور تاکید می کنند اما برخی از آنها پس از مدتی در صدر تبلیغات کلاس های کنکور قرار می گیرند و کلاس های کنکور نیز آنها را از شاگردان موسسه خود دانسته و رمز موفقیت برترین های کنکور را در خدمات موسسات خود می دانند. جالب اینجاست که همان داوطلبان تازه دانشجو شده پس از مدتی که نامشان در تبلیغات رنگارنگ موسسات کنکور درخشید، در تبلیغات رسانه ملی نیز دیده می شوند.
گویی رایزنی های موسسات کنکور با برترین های آزمون های سراسری به جایی رسیده است که مقام مسئول وزارت علوم در گفتگو با رسانه ها از آن به عنوان یک پدیده نامیمون یاد می کند. دکتر سید محمد حسینی اخباری مبنی بر رایزنی برخی موسسات کنکور با رتبه های برتر کنکور سراسری را پدیده ای دانسته که باید مورد تحلیل و ارزیابی قرار گیرد و تاکید کرده که هیچ موسسه ای نمی تواند مدعی تضمین قبولی صد در صد داوطلبان در کنکور باشد.
مقام مسئولی که در سازمان سنجش آموزش کشور بر کذب بودن شرکت رتبه های برتر کنکور سراسری در کلاس کنکور خبر می دهد، به ذهن متبادر می کند که شرایط موجود باید مورد تامل بیشتری قرار گیرد، شرایطی که برخی موسسات کنکور برای برخوردار شدن از چهره ای مثبت حاضر به پیشنهاد مالی به نخبگان نوجوان ایران ما می شوند!
معاون سازمان سنجش آموزش کشور نیز تاکید می کند، روزی که داوطلبان کنکور برای تقدیر به سازمان سنجش آمده بودند همگی تاکید داشتند که تنها با مطالعه صحیح کتب درسی در کنکور موفق شده اند و از هیچ کنکور آزمایشی و کتاب غیر درسی استفاده نکرده اند. توکلی این اطمینان را داده است که با مراجعه به آرشیو مصاحبه های این داوطلبان می توان متوجه شد که در زمان پذیرش برترین های کنکور بر عدم استفاده از کلاس های کنکور تاکید کرده اند.
یکی از مسئولین حقوقی وزارت علوم نیز تاکید کرده است : باید با فریب کاری موسساتی که از رتبه های اول کنکور برای تبلیغات خود سوء استفاده می کنند به طور جدی برخورد شود.
علی عباسپور تهرانی فرد نیز از کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی به دلیل تبلیغات ناسالم موسسات کنکور در نامه ای به قوه قضاییه خواستار پیگیری این موضوع شد و نامه اش را به دادستان عمومی و انقلاب تهران نیز ارسال کرد تا وضعیت موسسات کتکور با سرعت بیشتری پیگیری شود.
عباسپور تهرانی فرد معتقد است : موسسات کنکور از رتبه های اول کنکور برای تبلیغات خود استفاده می کنند و طوری وانمود می کنند که این افراد با حضور در این کلاس ها در کنکور به موفقیت رسیده اند. وی همواره تاکید می کند، با حضور یک هفته ای در کلاس های موسسات و شرکت در چند آزمون این موسسات نمی توان قائل بر این بود که قبولی داوطلبان مدیون حضور در این موسسات بوده است.
با صرفنظر از اسامی افراد، پاسخ مثبت برخی رتبه های برتر کنکور به پیشنهادات مالی موسسات در قبال بهره گیری یا به عبارتی سوء استفاده از نامشان باید هشداری برای نهادهای مسئول فرهنگی و نخبه گرا باشد. چه اتفاقی افتاده است که رتبه های برتر کنکور حاضر می شوند تا عنوان خود را که به زعم بسیاری از آنها پیش از آنکه به پیشنهاد موسسات کنکور پاسخ مثبت دهند با تکیه بر توانمندی هایشان موفق به کسب رتبه های نخست شده اند، مورد بهره کشی قرار دهند.
نوجوان تازه دانشجو در کدامین شرایط به این جمع بندی رسیده که بهتر است به پیشنهاد چند میلیونی موسسه کنکور پاسخ مثبت دهد. به طور حتم آن روز خیر نیست که نخبگان دانش آموز و دانشجو به این جمع بندی برسند که برای گذران امور خود باید به فکر دیگری به جای مراجعه به دستگاهها و نهادهای متولی امور نخبگان بپردازند. اگر در هر دوره ای نهادی، معاونتی، دستگاهی و … در وزارتخانه ها، دولت ها و هر دستگاه دیگری با نام پیگیری امور نخبگان شکل بگیرد اما این مهم را به سامان نرساند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟
شکل گیری نهادهای متولی نخبه یکی پس از دیگری در حالی که به زعم بسیاری از نوجوانان و جوانان نخبه، به هیچ وجه نهادهایی در دسترسی هم نیستند و به دلیل گذر مدتی از عدم کارایی شان به تدریج از اذهان و میدان حمایت از نخبگی خارج می شوند، تنها اثری که می توانند از خود بر جای بگذارند این است که به تعمیق زمینه های دلسردی نخبگان نوجوان و جوان این مملکت کمک کنند.
بی تردید دلسوزان نظام بر این عقیده اند که دانش آموزان و دانشجویان نخبه باید در شرایطی قرار گیرند که بتوان با سری بلند و با بهره گیری از فکر بومی به اهداف سند چشم انداز بیست ساله نظام تحقق بخشید. به درستی پس از انقلاب اسلامی، دولتمردان بر این باورند تا فرآیند توسعه ملی را بر دانایی استوار سازند. اما تحقق این دانایی محوری زمانی متین است که زمینه های این گفتمان نیز مورد توجه قرار گیرد اما حتی اولین زمینه ها که همانا حوزه های خبری و اطلاع رسانی هستند نیز در این زمینه چنان عمل می کنند که گویی توجیه نیستند.
مهربانی های شما