قراری برای بی قراران
ما به امام رضا علاقه مندیم ، این موضع شاید مشترک و رسمی نویسنده این چند سطر و سازنده فیلم « بدون قرار قبلی » است.
در این یادداشت خلاصه نگاهی داریم به این ساخته اخیر بهروز شعیبی به بهانه اکران فیلمش در جشنواره فیلم فجر
شخصیت پردازی داستان
شاید برای خلاصه گویی و بیان اصل ماجرا باید به سراغ غایب اصلی رفت ، پدری که در فیلم نمی بینم و شاه بیت این ماجرا او و نبودنش است. با این توضیح که سایر شخصیت ها اگرچه خوب معرفی و پردازش می شوند، اما هر جا که زندگیشان با این مرد غایب تقاطع دارد محل یک سوال جدید می شوند.
مردی که همسرش دست دختر خردسالش را گرفته و آنچنان مهاجرت کرده که حتی حاضر به کوچکترین ارتباط و اتصالی بین دختر و پدر نیست.مردی که از روستایی در خراسان به تهران آمده ، آنجا زیست می کند ، استاد دانشگاه است، کتاب ها تالیف کرده و بسیار بروز است و از همه ابزار تکنولوژی روز استفاده می کند.مردی که شاگردان فراوان دارد و همگی فراتر از شاگرد گویی مرید این مرد وارسته و بسیار اندیشمند و راه شناس هستند.مردی که دوباره ازدواج می کند و حاصلش پسری می شود بی قید که تنها پول را می شناسد و در این سال ها نه خواهر ناتنی برایش مهم بود نه پدر و نه هیچ …
مردی که خادم تمام وقت حرم است و هنرمند کاشی کار و سفالگر و استاد معماری است و آنچنان متصل به خادمان حرم که صاحب یک قبر موروثی در حرم مطهر است و گویی یک مجاور که همیشه باید آنجا پیدایش کنیم.
بله همه این مردها یک نفر است کسی که در این سال ها به دنبال فرزند نرفته ، هیچ تلاشی نکرده و آخرین و تنها تلاشش پیدا کردن نشان اینترنتی فرزند و چت کردنی ناشناس است بی آنکه راز دل برملا کند. مردی که نمی دانید خوب است ، خاکستری است یا بد، خانواده دوست یا بی تفاوت به زندگی پشت سر گذاشته که حالا از روی کنجکاوی سراغ فرزند رفته است. مردی خاص که شاگردش حاضر است برای اثبات خوبی او به دروغ به فرزندش وصیت دفن با حضور دختر را مطرح کند و در ادامه ماجرایی را رقم زند که به وصال خودش بیانجامد! شاگردی که به این خوش سیرتی در محضر استاد تربیت شده در مقایسه با زندگی شخصی شکست خورده استاد یک علامت سوال مجدد است.
اما گویی قرار است مرد غایب ، بهانه ای باشد که یک فرد از خارج بیاید و به حرم امام رضا برسد و وصال و معنویت…
به خودی خود بسیار روایت آرام و خوب است. با شالوده اصلی و مسیر قصه هیچ مشکلی نیست اما شاید پرداختن به مرد غایب می توانست کمی سطحی تر باشد و توجه معطوف وصال باشد.
در همین راستا قانع شدن دختر برای عزیمت به سفر ، توجه به برخی یادگاری های پدر و بسیاری از کنش هایش هم تحت تاثیر این خرده اطلاعات قرار می گیرد و شاید روانی و سیقل وصل بیننده به حلقه های وصال داستان را کمی کٌند کند.
موسیقی
شروع فیلم با موسیقی ملتهبی شروع می شود، گویی قرار است منتظر یک صحنه ترسناک یا یک جنایت باشیم. اما انتظار برای یک مرگ آن هم با دنیای فیلم شعیبی مناسب این آغاز موسیقیایی نیست.
استفاده از ابعاد صدا و جدا کردن صوت ها به صورت سه بعدی در صدا گذاری فیلم جالب است. اما با توجه به داستان و ریتم قصه شاید کاربرد خودش را از دست می دهد و تنها شاید در برخی موارد مثل صحنه کارگاه ساختمانی متوجه هنرنمایی در این بخش می شوید.
استفاده از ویلن و تلفیق و میکث موسیقی سنتی و تار نوازی با فرمتی که هر بخش موسیقی اوج همدیگر را گرفته و اصطلاحا ناگهان دیگری را کاور کنند، شاید سلیقه بسیاری از بینندگان باشد اما من حس خوبی در برخی بخش ها از آن نگرفتم.
شاید شما هم شباهت بسیاری بین این فیلم با برخی آثار مشابه که در نمایش کشف و شهود کاراکترها به موسیقی های آرشه ای پناه می برند دریابید و این در کل موضوع بدی نیست.
کارگردانی
بهروز شعیبی کارگردان خوبی است. در کارهایش علاوه بر فنون کاری ، اخلاق و احساس را نیز بسیار چاشنی فیلم هایش می کند.
حس خوب وصال به ضامن آهو و دلتنگی برای امام خوبی ها ، امام رضا (ع) به زیبایی در تار و پود فیلم نهفته اما اگر بخواهیم کمی رو راست باشیم فیلم آخر کارگردان فیلم هایی همچون «دهلیز»، «سیانور» و « روز بلوا» که تجربه چند سریال موفق را نیز داشته است، یک تله فیلم خوب است تا یک فیلم سینمایی.
فیلمی معنوی با انرژی خوب که فراتر از نوشته های مستور نمی رود و فیلمنامه نویسان اتفاق عجیبی را در آن خلق نمی کنند اما کار تیمی مجموعه عوامل باعث می شود مخاطب علاقمند به این گونه از فیلم ها از آن لذت ببرد.
بازی های برتر
شاید بهترین بازی های این فیلم را به ترتیب از الهام کردا ، پگاه آهنگرانی و مصطفی زمانی شاهد بودیم. اگرچه که از سایر بازیگران نیز بازی های قاب
پیشنهاد فیلم و فیلم شناخت :
نمایش این فیلم محدودیت سنی نداشته و جز سینمایی های خانوادگی است. البته که این موضوعات و مضامین مذهبی علاقه مندان خاص خودش را نیز داشته و دیدن آن در سینما حتما توصیه می شود.
کارگردان : بهروز شعیبی
تهیهکننده :محمود بابایی
نویسنده : فرهاد توحیدی ، مهدی تراببیگی
بازیگران:
امین میری،محمد کیانی ، عرفان ابراهیمی ، رضا صابری ، حامی ترابی ، صابر ابر
موسیقی: مسعود سخاوتدوست
فیلمبردار :محمد حدادی
تدوینگر: عطا مهراد
مهربانی های شما